Isaura Navarro: “considerem que l’existència d’un Centre d’Internaments d’Estrangers al nostre territori és incompatible amb el compromís de la societat valenciana amb els Drets Humans”

El grup parlamentari Compromís ha fet pública hui una Proposició No de Llei signada pel síndic, Fran Ferri, i la diputada, Isaura Navarro, amb la qual pretenen aconseguir que Les Corts Valencianes insten el govern central a iniciar el procés de tancament del Centre d’Internament d’Estrangers de Sapadors a València.

Esta iniciativa parlamentària de Compromís també reclama que Les Corts condemnen les identificacions policials per perfil ètnic, instant als Ajuntaments, la Generalitat i Govern Central a que prohibisquen de manera explícita i amb caràcter immediat els controls policials basats en aquest tipus d’identificació. Així com declarar el territori valencià com a Zona Lliure de Centres d’Internament d’Estrangers.

Segons ha assenyalat Navarro “actualment, contant el de València, existeixen huit Centres d’Internament d’Estrangers al llarg de l’Estat Espanyol en funcionament. I són nombroses les denúncies de les organitzacions en defensa dels Drets Humans que qualifiquen aquests centres com a presons encobertes, així com la situació de les persones tancades, les quals són privades de drets fonamentals com és el dret a la llibertat, el dret a una salut digna, el dret de seguretat individual o el dret de llibertat religiosa, en molts casos i entre d’altres privacions”.

Els Centres d’Internament d’Estrangers estan contemplats en la legislació estatal des de Llei Orgànica 7/1985 sobre Drets i Llibertats dels estrangers a l’Estat Espanyol, concretament a l’article 26.2 acordant la possibilitat de tancar temporalment a aquelles persones que no disposen de documentació oficial, en centres “no penitenciaris” per tal de poder tramitar la seua expulsió.

En el cas del centre de Sapadors, cal destacar l’alt cost de manteniment del mateix, superior als 8 milions d’euros anuals.

Al llarg de l’internament –amb un màxim que arriba fins els 60 dies- les persones tancades en un CIE pateixen una privació de llibertat que suposa un fort colp emocional per a totes elles. Segons han denunciat reiteradament les organitzacions en defensa dels drets humans, a banda d’això, es produeixen una sèrie de vexacions, conductes discriminatòries i fins i tot agressions ja siguen físiques o psicològiques amb conseqüències per a la resta de les seues vides.

Segons ha assenyalat Navarro “es tracta de persones que no han comés cap delicte, sinó que es troben tancades per una falta administrativa com és no comptar amb la documentació en regla. Des de Compromís considerem que l’existència d’un Centre d’Internaments d’Estrangers al nostre territori és incompatible amb el compromís de la societat valenciana amb els Drets Humans”.

La proposició no de Llei de Compromís també insta el Consell a què mentre es produeix el tancament definitiu del CIE de Sapadors, constituisca una Comissió de Seguiment Permanent sobre este CIE on estiguen representades les organitzacions i entitats socials associades a la reivindicació del seu tancament i a la defensa dels Drets Humans. Així com a crear un comitè d’experts per realitzar una proposta sobre les polítiques d’asil i migratòries, en el qual participen de manera activa les organitzacions de defensa dels drets humans.

Finalment Compromís reclama al govern central que cedisca a l’Ajuntament de València els terrenys on actualment es troben les instal·lacions del CIE de Sapadors, per transformar-lo, després d’un procés participatiu, en un espai obert a la ciutadania per a dur a terme iniciatives de caràcter social i/o veïnal.