El diputat i portaveu de Compromís a la Comissió d’Educació i Cultura a les Corts, Josep Nadal, ha manifestat que “el PP està manipulant les dades sobre la matriculació dels alumnes a les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) per al curs 2017, quan el que està passant és que el Govern del Botànic està reconstruint el sistema públic de formació en idiomes que l’últim Consell del Partit Popular havia dilapidat”.

Segons Nadal, “les 96.000 places que s’ofertaven amb l’anterior govern no eren reals, ja que el curs 2015-2016 hi va haver 67.000 alumnes matriculats finalment. Per tant, estaven unflant les xifres d’oferta sabent que no s’omplirien les places. I, actualment, no s’ha baixat en professorat ni en alumnat, ben al contrari. El curs 2016-2017 s’ha augmentat a 40 professors d’EOI, dels quals més de 30 eren d’anglès. Açò es va fer per tal de redistribuir els cinc grups que impartien els professors en quatre grups, sense baixar l’oferta de places. En anglés s’ha mantingut l’oferta i en la resta d’idiomes s’ha mantingut el mateix professorat i s’ha ajustat l’oferta a la demanda, ja que l’oferta en llengües que no foren l’anglés estava sobredimensionada”.

“En quant a què molts alumnes es queden fora de la matrícula, cada any és menys cert. Des de 2013 ha anat baixant progressivament el nombre d’alumnat a EOI: el curs 2013-2014 hi hagué 76.536 alumnes matriculats; en 2014-2015, foren 72.200 alumnes matriculats i el curs 2015-2016 les matrícules han sigut 67.585 d’un total de 96.000 places ofertades. Aquesta baixada coincideix amb l’entrada en vigor en 2013 del decret 61/2013, del Consell, que reconeix les acreditacions de llengües estrangeres a una quantitat important d’entitats privades”.

“Des del moment de l’aprovació del decret, la majoria de funcionaris o aspirants a funcionaris que necessiten acreditar el nivell de llengües estrangeres se’n van a eixes entitats privades. Aquest decret també obria la possibilitat a que qualsevol entitat privada poguera acollir-se a una convocatòria anual que la Conselleria feia per a reconèixer com a vàlids davant l’administració els certificats dels exàmens que feien en la seua acadèmia privada. Era un mercadeig de titulacions al qual l’actual conselleria que dirigeix Vicent Marzà està posant ordre”.

“Una vegada més, des d’Educació s’està acabant amb els desgavells i els interessos particulars del PP. En les EOI s’està planificant com toca l’oferta de places allà on calen, hi ha professorat millor format, preparació de proves seguint els estàndards europeus, oferta de nous idiomes (euskera, neerlandès, japonès i romanès), matrícula online per evitar les cues infernals de l’època del PP, reforç de l’expressió oral, cursos monogràfics i específics i un llarg etcètera d’accions per donar una oferta pública d’idiomes en condicions”.

“Tot això hauria de servir-li a la diputada del PP, Beatriz Gascó, per que estudiara i aprenguera com es fan bé les coses i com es posa ordre al desgavell que va provocar en matèria d’idiomes l’anterior Conselleria governada pel PP, on ella mateixa era una de les responsables”, ha conclòs Josep Nadal.