Compromís alerta que la burocràcia ha fet disminuir el nombre de famílies ateses i proposa mesures per facilitar l’accés i agilitzar la paperassa

La portaveu adjunta del Grup Parlamentari de Compromís a les Corts Valencianes, Mònica Àlvaro, i el senador territorial, Carles Mulet, han anunciat avui la presentació d’una sèrie d’iniciatives parlamentàries en ambdós parlaments per instar al nou Executiu que es configure “a implicar-se en millorar l’accés de la ciutadania més necessitada als Bancs d’Aliments, circumstància que s’ha entorpit amb les últimes mesures adoptades pel Govern espanyol”.
La diputada autonòmica Mònica Àlvaro ha destacat que “òbviament  el nostre objectiu és que no hi haja ningú que haja de recórrer a aquests bancs d’aliments, però mentre des del Consell estem fent grans esforços per revertir la situació de ruïna que ens va deixar el govern del PP, cal garantir que la gent no vegi entorpits els seus drets”.

Compromís ha afirmat que a conseqüència de les modificacions del PP, per accedir als bancs d’aliments s’exigeix ​​que els serveis socials públics o de treballadors socials acrediten la situació d’exclusió o vulnerabilitat de cada persona receptora. “Si aquest requisit ve derivat d’una normativa europea, cal buscar el mètode per reforçar aquests serveis socials que pugui emetre sense dilació els preceptius informes”. En aquest sentit, Mulet i Àlvaro han coincidit a afirmar que “l’emissió d’aquests informes s’ha complicat a causa del desmantellament dels serveis púbics i de les competències dels ajuntaments impulsat pel PP, per això hem de buscar mecanismes que agilitzin i facilitin a les persones més necessitades l’accés als aliments“. Compromís ha confiat que el nou Govern central siga més sensible amb les necessitats bàsiques de la població, i es reverteixi aquesta política de retallades i traves administratives.
Per la seva banda, el senador castellonenc de Compromís, Carles Mulet, ja ha presentat una pregunta escrita davant Govern exigint revertesca l’actual citació, després que i la respostes a les preguntes parlamentàries 684/83325 a 684/84238 (191.591-192.923) el Govern justifiqués la resolució de 25 febrer 2015 per la qual es canvia el mètode per concedir a les persones ajuts per beneficiar-se dels bancs d’aliments.

El Govern poc més que aplaudia la normativa europea que en teoria obligava que dificultava l’accés als aliments, ja que en una de les seves respostes apunta que “la determinació de la situació de persona desfavorida mitjançant informe de valoració realitzat per professionals públics o de les entitats participants, es va estimar com la forma més objectiva i homogènia pel que fa a la seva implantació a tot el territori nacional, així com la més senzilla per a les organitzacions o entitats participants en el programa d’aliments, ja que les persones desfavorides poden acudir directament als serveis socials públics per a l’obtenció d’aquest informe i per tant les entitats participants no han de suportar l’eventual càrrega d’aquesta labor”.

Davant d’aquest document, des de Compromís es va advertir “que les entitats socials que es dediquen altruista i voluntària a repartir aliments entre la població més necessitada veien com cada vegada es complicava més la paperassa sol·licitat pel FEGA”. Des de Compromís afegeixen que “amb la publicació d’aquesta Resolució corre el greu perill que milers d’entitats solidàries a tot l’Estat Espanyol es queden sense poder subministrar aliments per culpa de les més que desorbitades exigències del Ministeri”.

La nova normativa obliga les organitzacions voluntàries de repartiment d’aliments a aportar un informe de Serveis Socials per cada receptor de menjar. Això suposa que les delegacions més humils de petits municipis com Càritas locals, les assemblees de Creu Roja local, Mans Unides vegin perillar el futur de la seva tasca social per les dificultats administratives.

DISMINUÏXEN LES FAMÍLIES VALENCIANES AMB ACCÉS Al BANC D’ALIMENTS
De fet, les dades aportades, referits als municipis valencians: (http://www.senado.es/web/expedientappendixblobservlet?legis=10&id1=197079&id2=1) demostren com en la gran majoria de municipis ha disminuït el nombre de persones ateses pels bancs d’aliments; no perquè hi ha una millora substancial en l’economia, sinó simplement perquè moltes de les entitats prestatàries del servei es veuen incapacitades a continuar amb ell.
Per exemple, la premsa reitera aquestes dades publicant que el nombre de beneficiaris del Banc d’Aliments de Castelló ha disminuït gairebé en un 20% el 2015, a causa dels requisits més estrictes per poder accedir a l’ajut ia l’millora de la situació econòmica .
En concret, segons han informat fonts del Banc d’Aliments, el total de beneficiaris va ser de 16.498 l’any passat quan el 2014 la xifra es va situar en 20.328. També va baixar la quantitat d’aliments que es van repartir, de 1.374.000 el 2014 es va passar al 2.015-1.247.000. Així mateix, ha disminuït el nombre d’entitats socials que reparteixen, al 2015 van ser 88, és a dir 20 menys que el 2014.