Ací teniu aquest article d’opinió de la nostra portaveu adjunta Mónica Álvaro sobre ‘malas madres’:

Quan Carolina Bescansa va portar el seu nadó al Congrés no vaig dir res. Vaig estar callada escoltant i llegint per les xarxes allò que pensava la ciutadania, les companyes, la gent… En certa manera és d’agrair que es pose el dit en la nafra de la conciliació de la vida familiar i laboral, quelcom reivindicat en la majoria de les ocasions per dones però que també afecta homes. I, sincerament, vaig arribar a la conclusió que les persones que ens dediquem a la política i que tenim el privilegi de poder fer coses en pro de la ciutadania, tenim més feina i més responsabilitat que la d’eixir en una foto mediàtica amb una criatura al braç; tenim l’obligació de canviar les coses. Està molt bé concretar i visibilitzar el problema, però això a les dones i homes que patim la manca de conciliació de vida familiar i laboral no ens fa profit.

El meu nom i cognoms, imprès en una papereta sota el símbol d’un somriure, em comprometia a alguna cosa més que a fotos i gestos. Per això, i perquè a Compromís creiem que cal avançar en la conciliació de la vida familiar i laboral, ja fa temps que vaig contactar amb unes persones que sota la iniciativa #YoNoRenuncio #YoConcilio demanen mesures concretes perquè com a societat tenim el dret de poder veure créixer les nostres criatures i al mateix temps treballar. Sota la mala consciència compartida, que a sovint ens genera a les dones el fet de canviar cada matí la llar familiar pel lloc de treball, es creava el Club de las Malas Madres i, sincerament, ho reconec obertament: sóc una mala mare si ser una mala mare implica el fet de voler aprofitar uns estudis que amb esforç i sacrifici els meus pares em donaren, aleshores sóc una mala mare. Sóc una mala mare si m’agrada la feina que faig i pense que puc aportar a la millora de la societat en conjunt. Sóc una mala mare perquè he confiat en els i les docents que han educat la meua filla en l’escola des que tenia un any. Sóc una mala mare perquè en arribar a casa, de nit, després d’un dia de feina, cuine qualsevol cosa, repasse la lliçó del col·le i em gite a dormir amb la mala consciència d’haver-li furtat a la meua filla, que cada dia creix més ràpid, 12 hores de la seua vida. Però sóc una mala mare que també aposta pel canvi; per això, he sol·licitat en les Corts Valencianes que la Conselleria d’Economia cree una línia de subvencions destinada a empreses que implanten la jornada intensiva per tal de facilitar la conciliació de la vida familiar i laboral de treballadores i treballadors.

I com diuen les meues admirades amigues i malas madres, i vos dic que en són moltes, he vingut ací per lluitar per algo millor, estic ací per deixar ben clar que el camí és recte, cap a la conciliació i cap a la igualtat; estem ací per a deixar un món millor als i les que ara són el nostre somriure i el nostre compromís de futur.

———

(versió castellà)

Lo reconozco: soy una mala madre si…

Cuando Carolina Bescansa llevó a su bebé al Congreso no dije nada. Estuve callada, escuchando y leyendo por las redes lo que pensaba la ciudadanía, los compañeros y la gente… en cierta medida es de agradecer que se ponga el dedo en la llaga de la conciliación de la vida familiar y laboral, algo que se ha reivindicado en la mayoría de las ocasiones por mujeres pero que también afecta a los hombres. Y, sinceramente, llegué a la conclusión de que las personas que nos dedicamos a la política y que tenemos el privilegio de poder hacer cosas en pro de la ciudadanía, tenemos más trabajo y más responsabilidad que la de salir en una foto mediática con una criatura al brazo; tenemos la obligación de cambiar las cosas. Está muy bien concretar y visibilizar el problema pero esto, a las mujeres y hombres que sufrimos la carencia de la conciliación familiar y laboral no nos ayuda.

Mi nombre y apellidos, impreso en una papeleta bajo el símbolo de una sonrisa, me comprometía a algo más que a unas fotos y unos gestos. Por eso, y porque en Compromís creemos que es necesario avanzar en la conciliación de la vida familiar y laboral, hace ya tiempo que contacté con unas personas que bajo la iniciativa #YoNoRenuncio #YoConcilio demandan medidas concretas porque, como sociedad, tenemos derecho de poder ver crecer a nuestros hijos y, al mismo tiempo, trabajar. Bajo la mala consciencia compartida, que a menudo nos genera a las mujeres el hecho de cambiar cada mañana el hogar familiar por el lugar de trabajo, se creó el Club de las Malas Madres, y, sinceramente, lo reconozco abiertamente: soy una mala madre si ser una mala madre implica el hecho de querer aprovechar unos estudios que con esfuerzo y sacrificio mis padres me dieron, por tanto soy una mala madre. Soy una mala madre si me gusta el trabajo que hago y pienso que puedo aportar a la mejora de la sociedad en conjunto. Soy una mala madre porque he confiado en los y las docentes que han educado a mi hija en la escuela desde que tenía un año. Soy una mala madre porque al llegar a casa, de noche, después de un día de trabajo, cocina cualquier cosa, repaso la lección del cole y me voy a dormir con la mala conciencia de haberle robado a mi hija, que cada día crece más rápido, 12 horas de su vida. Pero soy una mala madre porque también apuesto por el cambio; por eso, he solicitado a las Cortes Valencianas que la Consellería d’Economia cree una línea de subvenciones destinada a empresas que implanten la jornada intensiva para facilitad la conciliación de la vida familiar y laboral de trabajadores y trabajadoras.

Y como dicen mis admiradas amigas y malas madres, y ya os digo que son muchas, he venido aquí para luchar por algo mejor, estoy aquí para dejar bien claro que el camino es recto, hacia la conciliación, hacia la igualdad; estamos aquí para dejar un mundo mejor a las y los que ahora son nuestra sonrisa y nuestro compromiso de futuro.