Les Corts Valencianes han encetat el camí per fer les institucions valencianes més paritàries amb l’aprovació, a la sessió plenària de dijous 15 de juny, de la proposta conjunta de Compromís, PSPV i Podem, que modifica les lleis reguladores de les institucions de la Generalitat que arreplega l’Estatut: el Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes, el Consell Valencià de Cultura, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el Comité Econòmic i Social i el Consell Jurídic Consultiu.

El síndic de Compromís a les Corts, Fran Ferri, ha assenyalat que “estem davant d’una iniciativa necessària perquè l’objectiu no és un altre que treballar per la igualtat entre homes i dones. Aconseguir que totes estes institucions estiguen més a prop dels valencians i valencianes, és a dir, del 100% de la població. I proposem esta iniciativa des d’una visió profundament feminista. I no és feminista perquè vaja a favor de les dones. És feminista perquè parteix del principi d’igualtat efectiva i perquè proposa avançar cap a una societat igualitària de la qual ens beneficiarem tant les dones com els homes”.

“Diversos estudis apunten als beneficis que aporta a la societat una representació equilibrada entre homes i dones als diferents òrgans polítics. Per una banda, és evident que la societat se sentirà més representada en òrgans que responguen a la composició de la societat. Però és que a més, està demostrat que en òrgans que tenen una representació adequada d’homes i dones treballen més intensament per la igualtat i per tots els temes que afecten a la societat, no només els que afecten els homes. És una proposta que va a favor de tots i en contra de ningú”.

Ferri també ha destacat que “els grups que hem presentat esta proposta creiem que una presència igualitària d’homes i dones en estes institucions serà beneficiosa per a tota la societat valenciana. Parlem d’institucions amb una importància capital en el nostre autogovern. Institucions que vetlen pels nostres drets i llibertats. Que exerceixen control extern econòmic i pressupostari. Institucions que assessoren en matèria jurídica, econòmiques, socials, culturals o laborals. Institucions que dicten les normes de la nostra llengua. Ningú dubta que en la nostra terra tenim grans dones juristes. Tenim grans filòlogues, grans representants del món social o cultural.  Llavors, perquè no formen part dels òrgans estatutaris? No estem parlant de substituir els mèrits per la igualtat. El que proposem és combatre els obstacles que s’interposen entre els mèrits d’eixes dones i una realitat massa desigual”.