Víctor Garcia: “La inexactitud de les xifres oficials per a saber quanta gent ha deixat l’estat espanyol en els últims anys és un obstacle a l’hora d’elaborar polítiques que beneficien a aquest col·lectiu”.

Segons ha assenyalat el diputat de Compromís en Les Corts, Víctor Garcia, “les dades dels espanyols i espanyoles que han emigrat són debat des de l’inici de la crisi i s’han polititzat sobre la base d’interessos partidistes. Cada any, l’Institut Nacional d’Estadística publica informació del Padró d’Espanyols Residents en l’Estranger, amb les dades proporcionades pels consolats. Així, s’elabora un fitxer central d’espanyols residents en l’estranger”.

“Quan s’anuncien xifres oficials sobre els espanyols que han emigrat es fa referència a aquesta dada. No obstant açò, s’ignora un segon tipus de registre consular, el dels espanyols residents temporals en l’estranger. També s’obvia la realitat que no tothom que emigra es registra en les oficines diplomàtiques, encara que sí en organismes locals com la seguretat social del país d’acollida”.

Per a Garcia “la inexactitud de les xifres oficials per a saber quanta gent ha deixat l’estat espanyol en els últims anys és un obstacle a l’hora d’elaborar polítiques que beneficien a aquest col·lectiu. Disposar de xifres objectives i realistes serviria per a cercar solucions als molts problemes que afecten aquests col·lectius com la garantia del dret al vot, l’accés a la sanitat, l’accesibilitat dels consolats, la falta d’informació, les polítiques de tornada, etc”.

Per solucionar estes mancances estadístiques Compromís ha presentat en Les Corts una Proposició No de Llei amb què es plantegen una sèrie de mesures com són instar al Govern d’Espanya a incentivar i facilitar les inscripcions dels espanyols i de les espanyoles que viuen de forma permanent o temporal en l’estranger amb campanyes d’informació que subratllen els avantatges (vot, assistència consular en cas d’emergència, facilitar tràmits administratius, etc.), l’agilització dels tràmits, l’obertura de noves oficines consulars en regions on ha augmentat considerablement el nombre d’expatriats en els últims anys o crear una bústia de suggeriments ciutadans en les ambaixades i els consolats.

“Així mateix des de Compromís volem que s’inste al Govern d’Espanya a elaborar un informe estadístic anual sobre emigració, que incloga dades per comunitats autònomes. Per a açò, s’ha d’estudiar la introducció de noves metodologies i la col·laboració amb instituts estadístics i organismes d’altres països o internacionals per obtenir les dades més realistes i objectives possibles. De la mateixa manera amb la nostra iniciativa parlamentària instem al Consell a elaborar un estudi sobre els valencians i valencianes que resideixen a l’estranger i a promoure l’elaboració d’un cens de valencians i valencianes en l’exterior per mitjà de l’Institut Valencià d’Estadística”, ha conclòs Garcia.